Tips voor een goed lopende b2b webshop
Ook voor b2b bedrijven is e-commerce tegenwoordig enorm belangrijk. Echter lopen veel b2b webshops niet zo goed als ze kunnen doen. Om een succesvolle b2b webshop te hebben is het belangrijk dat je goed na denkt over de software en inrichting van we website. Om je een beetje op weg te helpen hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet over hoe jij een succesvolle webshop kan krijgen.
Tip 1 – Prijslijsten
Bij b2c bedrijven is het logisch dat alle prijzen voor iedereen hetzelfde zijn. Echter zien we vaak dat b2b bedrijven specifieke prijzen hanteren voor bepaalde klanten. Hierdoor is het ook handig wanneer je bepaalde prijslijsten kan invoeren in jouw software. Zo krijgen klanten de mogelijkheid om de prijzen te zien die voor hun gelden. Dit zal ervoor zorgen dat de speciale aanbiedingen die je kunt creëren voor extra bestellingen zorgen. Tevens maakt dit de webshop natuurlijk ook persoonlijker en relevanter voor jouw klanten. Vooral voor een b2b groothandel webshop zijn deze prijslijsten erg belangrijk.
Tip 2 – Personalisatie
Naast de prijslijsten kan je de website nog verder upgraden door personalisatie toe te voegen. Dit kan je doen door dynamische content in te stellen voor bepaalde klanten of klantgroepen. Door banners of ander soort content te personaliseren zorg je ervoor dat je de klanten nog meer aan jouw webshop zal binden. Deze optimalisatie kan je zo gek maken als je zelf wilt.
Tip 3 – Offertes
Vaak zien we dat offertes nog via de mail worden aangevraagd, maar hoe handig is het als deze aanvragen via de webshop kunnen plaatsvinden. Wanneer je een geautomatiseerd offertesysteem hebt bespaard dit veel tijd, zullen resultaten beter meetbaar zijn en zal het gehele proces beter verlopen. Het is een enorme boost in de sales funnel en zal jouw bedrijf verder helpen.
Tip 4 – Re-order
Bij b2b e-commerce zien we vaak dat de klanten dezelfde producten opnieuw willen kopen. Wanneer je ervoor zorgt dat ze dit eenvoudig kunnen doen door een re-order optie toe te voegen, zorg je voor een gebruiksvriendelijkere website. Tevens zullen klanten hierdoor sneller dezelfde producten bij jou afnemen, wat zorgt voor meer bestellingen in het algemeen.
Tip 5 – Snelheid
De snelheid van een website wordt vaak erg onderschat. Wanneer iemand een website bezoekt is het belangrijk dat deze goed werkt. De laadtijd van een website heeft dan ook een enorme impact op de ervaring die men heeft bij een webshop. Niet alleen bij b2c shops, maar ook bij b2b shops, is deze laadsnelheid dus van groot belang.
Tip 6 – Voorraad
Voor een b2b klant is het altijd handig om te zien of de producten die ze willen bestellen wel op voorraad zijn. Dit geldt vooral wanneer er grote aankopen worden gedaan. Door een voorraadsynchronisatie toe te voegen op de website kunnen de klanten dan ook precies zien of de hoeveelheid die ze willen wel op voorraad is.