reclame

Wat is narrowcasting en waarom is dat interessant?

Narrowcasting is een term die wordt gebruikt om audiovisuele uitzendingen voor een kleinere groep te omschrijven. Het is daarmee het tegenovergestelde van broadcasting, dat staat voor uitzendingen voor een niet nader gespecificeerde doelgroep. In praktijk kan de term op meerdere manieren uitgelegd worden, heel eenvoudig gesteld is het een manier om specifieke doelgroepen aan te spreken via narrowcasting schermen. Waarom is het eigenlijk interessant om de doelgroep kleiner te maken in plaats van juist groter?

Niet nieuw, wel vernieuwend

Narrowcasting als alternatief voor broadcasting bestaat al sinds de jaren veertig van de vorige eeuw. Toen werd deze term gebruikt voor radio uitzendingen die alleen via een abonnement werden aangeboden. In de jaren zestig werd de term verder gedefinieerd als netwerk van televisietoestellen met content die voor een specifieke doelgroep bestemd is. Eigenlijk is er geen harde definitie te stellen, want er zal altijd een doelgroep zijn. Zo is een televisie uitzending van een Nederlandse omroep niet direct in het buitenland te zien, toch wordt dit niet onder narrowcasting gerekend. Een netwerk van toestellen in een vakantiepark met content voor gasten behoort wel tot deze definitie, omdat de doelgroep meer specifiek is. Dit betekent ook dat de content afgestemd kan worden op de doelgroep, denk aan gewijzigde openingstijden van een huisarts die in de wachtkamer worden vertoond.

Meer mogelijkheden met narrowcasting software

Waar voorheen vaak interne systemen via kabels aan elkaar werden gekoppeld, is het nu mogelijk om via internet en narrowcasting software de uitzendingen off-site te beheren en invulling te geven. Dit biedt veel voordelen, zo kan een dienstverlener op afstand de content aanpassen. Ook is er op de locatie minder apparatuur en onderhoud vereist, waardoor de kans op uitval beperkt is. Naast online content is het ook mogelijk om offline content aan te bieden. Zo kan de presentatie op een locatie waar (tijdelijk) geen internet beschikbaar is blijven functioneren.

Om content te ontwikkelen worden vaak externe pakketten gebruikt. Wanneer een design bureau de content ontwerpt is het van belang aan te geven welke specificaties van toepassing zijn. Denk aan de beeldschermresolutie of een minimale lettergrootte.

Hoe worden uitzendingen weergegeven?

In beginsel zijn de eisen voor narrowcasting schermen niet heel bijzonder, daarbij zijn er wel apparaten die zich meer lenen voor deze toepassing. Zo heeft niet ieder scherm een brede kijkhoek, omdat er vaak vanuit meerdere richtingen naar het scherm wordt gekeken is goed zicht van belang. Dit geldt ook voor een anti-reflectie laag, lampen en zonlicht kunnen reflecteren in het scherm wat storend kan overkomen. Afhankelijk van het systeem kan de nodige hardware en software reeds ingebouwd zijn, anders zal er doorgaans via de HDMI input een extern systeem worden aangesloten.

Vier onderscheidende kenmerken van narrowcasting schermen zijn:

  1. Lichtopbrengst (uitgedrukt in nits)
  2. Formaat en beeldverhouding (ook in de hoogte)
  3. Lange levensduur (veel branduren)
  4. Service en ondersteuning (snelle reparatie of vervanging)

Het is mogelijk om standaard televisietoestellen te installeren, voor permanente installatie worden specifieke narrowcasting schermen aanbevolen.

Ontdek de mogelijkheden van beperking

Met narrowcasting heeft de aanbieder volledige controle over de content, en kan zo gericht de doelgroep aanspreken. De begrenzing en kaders die deze vorm van informatievoorziening biedt is juist het sterke punt achter deze technologie. Informeer naar alle mogelijkheden, en vraag hoe een maatwerk narrowcasting systeem ingericht kan worden voor jouw bedrijf of organisatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *